صفحه اصلی آموزشی

آموزشی

متن دعای یا علی یا عظیم یا غفور یا رحیم

متن دعای یا علی یا عظیم یا غفور یا رحیم :

یاعَلیُّ یا عَظیمُ

ای والا ! ای بزرگ !

یا غَفُورُ یا رَحیمُ

ای آمرزنده! ای مهربان !

أنتَ الرَّبُّ العَظیم

تویی پروردگار بزرگ.

الَّذی لَیسَ کَمِثلِِهِِ شَیءٌ

که همانندی ندارد .

و هوَ السَّمیعُ البصیرُ

و هم او شنوای بیناست .

و هَذا شَهرٌ

این ماهی است

عَظَّمتَهُ و کَرَّمتَهُ

که بزرگش داشتی ، گرامیش کردی

و شَرَّفتَهُ و فَضَّلتَهُ

شرافتش بخشیدی و برترش ساختی

عَلَی الشُّهُورِ

برهمه ی ماه ها

و هوَ الشُّهرُ الَّذی

آن ماهی است که

فَرَضتَ صِیَامَهُ عَلَیَّ

روزه اش را بر من واجب کردی .

و هوَ شَهرُ رَمَضَانَ

آن ماهِ رمضان است .

الَّذی أَ نزَلتَ فِیهِ القُرانَ

که در آن قرآن را نازل کردی ،

هُدیً لِلنَاسِ

راهبری برای مردم ،

وَ بَیِّنَاتٍ مِنَ الهُدَی

و برهان هایی از هدایت ،

و الفرقَانَ

و معیارِ حق از باطل .

وَ جَعَلتَ فِیهِ لَیلَهَ القَدرِ

در این ماه ، شبِ قدر قرار دادی

وَ جَعَلتَهَا خَیرًا مِن أَلفِ شَهرٍ

بهتر از هزار ماه .

فَیَاذَا المَنِّ

پس ای نیکی بخش

وَ لا یُمَنُّ عَلَیکَ

که بر تو منتی نیست ،

مُنَّ عَلَیَّ

بر من منت گذار

بِفَکَاکِ رَقَبَتِی مِنَ النَّار

به رهاییِ از آتش

فِیمَن تَمُنُّ عَلَیهِ

در میانِ منت یافتِگانت .

وَ أَدخِلنِی الجَنَّهَ

و مرا به بهشت وارد نما .

بِرَحمَتِکَ یَا أَرحَمَ الرَّ احِمِینَ .

با مهربانی خود ای مهربان ترین مهربانان.

دعای ماه رمضان - دعای یا علی یا عظیم یا غفور یا رحیم

 

بسم الله الرحمن الرحیم

يا عَلِىُّ يا عَظيمُ يا غَفُورُ يا رَحيمُ
اى والا اى بزرگ اى آمرزنده اى مهربان
اَنْتَ الرَّبُّ الْعَظيمُ الَّذى لَيْسَ كَمِثْلِهِ شَىءٌ وَ هُوَ السَّميعُ الْبَصيرُ
تويى پروردگار بزرگى كه نيست مانند او چيزى و او شنوا و بينا است
وَ هذا شَهْرٌ عَظَّمْتَهُ وَ كَرَّمْتَهُ وَ شَرَّفْتَهُ وَ فَضَّلْتَهُ عَلَى الشُّهُورِ
و اين ماهى است كه آنرا بزرگ و گرامى داشته و او را شرافت و برترى داده اى بر ماههاى ديگر
وَ هُوَ الشَّهْرُ الَّذى فَرَضْتَ صِيامَهُ عَلَىَّ وَ هُوَ شَهْرُ رَمَضانَ
و اين ماهى است كه روزه آن را بر من واجب كرده و اين ماه رمضان است
الَّذى اَنْزَلْتَ فيهِ الْقُرْآنَ هُدىً لِلنّاسِ وَ بَيِّناتٍ مِنَ الْهُدى وَالْفُرْقانِ
همان ماهى كه قرآن را در آن فرو فرستادى آن قرآنى كه راهنماى مردم
و نشانه هاى روشنى از هدايت و جدا ساختن (ميان حق و باطل ) است
وَ جَعَلْتَ فيهِ لَيْلَةَ الْقَدْرِ وَ جَعَلْتَها خَيْراً مِنْ اَلْفِ شَهْرٍ
و قراردادى در اين ماه شب قدر را و آن را بهتر از هزار ماه كردى
فَيا ذَالْمَنِّ وَ لا يُمَنُّ عَلَيْكَ مُنَّ عَلَىَّ بِفَكاكِ رَقَبَتى مِنَ النّارِ
پس اى منت دارى كه كسى بر تو منت ندارد منت بنه بر من به آزاد ساختنم از آتش
فيمَنْ تَمُنُّ عَلَيْهِ وَ اَدْخِلْنِى الْجَنَّةَ بِرَحْمَتِكَ يا اَرْحَمَ الرّاحِمينَ
در ميان آنانكه بر آنها منت نهى و داخل بهشتم گردان برحمتت اى مهربانترين مهربانان


بسم الله الرحمن الرحیم
اَللّهُمَّ اَدْخِلْ عَلى اَهْلِ الْقُبُورِ السُّرُورَ، اَللّهُمَّ اَغْنِ كُلَّ فَقيرٍ
خدايا بفرست بر خفتگان در گور نشاط و سرور، خدايا دارا كن هر ندارى را
اَللّهُمَّ اَشْبِعْ كُلَّ جايِعٍ، اَللّهُمَّ اكْسُ كُلَّ عُرْيانٍ
خدايا سير كن هر گرسنه اى را، خدايا بپوشان هر برهنه را
اَللّهُمَّ اقْضِ دَيْنَ كُلِّ مَدينٍ، اَللّهُمَّ فَرِّجْ عَنْ كُلِّ مَكْرُوبٍ
خدايا ادا كن قرض هر قرضدارى را، خدايا بگشا اندوه هر غمزده را
اَللّهُمَّ رُدَّ كُلَّ غَريبٍ، اَللّهُمَّ فُكَّ كُلَّ اَسيرٍ
خدايا به وطن بازگردان هر دور از وطنى را، خدايا آزاد كن هر اسيرى را
اَللّهُمَّ اَصْلِحْ كُلَّ فاسِدٍ مِنْ اُمُورِ الْمُسْلِمينَ، اَللّهُمَّ اشْفِ كُلَّ مَريضٍ
خدايا اصلاح كن هر فسادى را از كار مسلمين، خدايا درمان كن هر بيمارى را
اَللّهُمَّ سُدَّ فَقْرَنا بِغِناكَ، اَللّهُمَّ غَيِّرْ سُوءَ حالِنا بِحُسْنِ حالِكَ
خدايا ببند رخنه فقر ما را به وسيله دارائى خود، خدايا بدى حال ما را بخوبى حال خودت مبدل كن
اَللّهُمَّ اقْضِ عَنَّا الدَّيْنَ وَاَغْنِنا مِنَ الْفَقْرِ، اِنَّكَ عَلى كُلِّ شَىءٍ قَديرٌ
خدايا ادا كن از ما قرض و بدهيمان را و بى نيازمان كن از ندارى، به راستى که تو بر هر چيز توانائى

التماس دعا

متن دعای یاعَلیُّ یا عَظیمُ یا غَفُورُ یا رَحیمُ

 

درمورد : ترجمه دعای رمضان ترجمه دعای ماه رمضان ترجمه دعای یا علی یا عظیم یا غفور یا رحیم دعای ماه رمضان دعای یا علی یا عظیم یا غفور یا رحیم متن دعای رمضان متن دعای ماه رمضان متن دعای یا علی یا عظیم یا غفور یا رحیم متن کامل دعای رمضان متن کامل دعای ماه رمضان متن کامل دعای یا علی یا عظیم یا غفور یا رحیم معنای فارسی دعای رمضان معنای فارسی دعای ماه رمضان معنای فارسی دعای یا علی یا عظیم یا غفور یا رحیم معنی دعای رمضان معنی دعای ماه رمضان معنی دعای یا علی یا عظیم یا غفور یا رحیم می باشد.

حدث اصغر حین غسل

حدث اصغر حین غسل

غسل

سوال: اگر در حین غسل از انسان حدث اصغر (هر چیز که وضو را باطل می کند مانند بول، باد معده و ...) سر بزند، غسل او چه حکمی دارد؟

امام خمینی(ره):

غسل باطل نمی شود ولی باید برای نماز وضو بگیرد.

تحریرالوسیله، ج1، ص 43، م 19

توضیح المسائل، 1383، ص 50 م386

 

آیة الله بهجت(ره):

اتمام غسل لازم نیست بلکه کافی است که به قصد وظیفه واقعیّه (اعم از تمام یا اتمام) غسل را دوباره از سر شروع کند و بنابر احتیاط برای نماز و کاری که وضو لازم دارد، وضو بگیرد.

وسیلة النجاة، 1381، ص 64، م 19

توضیح المسائل، ص 78، م 379

 

آیة الله تبریزی(ره):

بنابر احتیاط واجب غسل را از سر گرفته به قصد هر چه بر گردن اوست و برای نماز وضو هم بگیرد.

استفتائات جدید، 1383، ج 1، ص 50، س 219

 

آیة الله خامنه ای(دام ظلّه):

حدث اصغر در اثنای غسل به صحت غسل ضرر نمی رساند و لازم نیست که غسل را از نو شروع کند، ولی چنین غسلی کفایت از وضو برای نماز و سایر اعمال مشروط به طهارت از حدث اصغر نمی کند.

اجویة الاستفتائات، 1382، ص 35، س 185

 

آیة الله خوئی(ره):

باید غسل را رها کند و غسل دیگری بنماید و چنانچه بخواهد غسل ترتیبی نماید بنابر احتیاط مستحب وضو هم بگیرد.

العروة الوثقی، مع تعلیقه 1410 هـ ق، ج1، ص207، م 8، پاورقی 1

توضیح المسائل، ص 65، م 392

 

آیة الله سیستانی(دام ظلّه):

لازم نیست غسل را رها کند و غسل دیگری بگیرد بلکه می تواند غسل خود را تمام نماید. و بنابر احتیاط لازم باید وضو هم بگیرد و اگر از غسل ترتیبی به ارتماسی یا از غسل ارتماسی به غسل ترتیبی عدول نماید لازم نیست وضو هم بگیرد.

العروة الوثقی مع تعلیقه، 1425 هـ ق، ج1، ص 230، م 8، پاورقی 820

توضیح المسائل، 1422 هـ ق، ص 77، م 384

 

آیة الله شبیری زنجانی(دام ظلّه):

غسل او صحیح است ولی باید پس از غسل وضو هم بگیرد.

المسائل الشرعیه، 1428 هـ ق، ص 87، م 392

توضیح المسائل، 1384، ج1، ص 93، م 392

 

آیة الله صافی گلپایگانی(دام ظلّه):

می تواند غسل را تمام نماید و بعد وضو بگیرد.

هدایة العباد، 1416 هـ ق، ج1، ص 36، م 209

توضیح المسائل، 1414هـ ق، ص 79م 392

 

آیة الله فاضل لنکرانی(ره):

می تواند غسل را تمام نماید و بعد وضو بگیرد.

العروة الوثقی، مع تعلیقات، 1422هـ ق، ج1، ص 198، م 8

توضیح المسائل، 1376، ص 63، م 386

 

آیة الله گلپایگانی(ره):

می تواند غسل را تمام نماید و بعد وضو بگیرد.

هدایة العباد، 1413 هـ ق، ج1، ص 43، م 209

توضیح المسائل، ص 65 م 392

 

آیة الله مکارم شیرازی(دام ظلّه):

بنابر احتیاط واجب آن است که غسل را از سر بگیرد و بعداً برای نماز و مانند آن وضو بگیرد.

استفتائات جدید، 1384، ج1، ص 35، س 75

 

آیة الله نوری همدانی(دام ظلّه):

غسل باطل نمی شود ولی بعد از غسل برای نماز وضو بگیرد.

توضیح المسائل، 1384، ص 80، م 387

منتخب المسائل، ص 22، م 43

 

آیة الله وحید خراسانی(دام ظلّه):

بنابر احتیاط واجب غسل را به نیّت اعم از تمام و اتمام از سر گرفته و بعد از آن وضو بگیرد و یا اینکه غسل را تمام کرده و اعاده نماید و وضو هم بگیرد.

منهاج الصالحین 1386، ج 2، ص 62، م 205

بخش احکام اسلامی تبیان


غسل یک عمل عبادی یا بهداشتی؟

غسل یک عمل عبادی یا بهداشتی؟

غسل

 


غسل، داراى دو بعد عبادى و بهداشتى مى‏باشد. در اسلام غسل‏هاى متعددى داریم كه بعضى از آنها مستحب و برخى واجب است: مثل غسل جنابت- حیض- نفاس- استحاضه- مس میت- میت و ...


غسل علاوه بر اینكه باعث نورانیت باطنى انسان مى‏شود و حالت معنوى در انسان ایجاد مى‏كند و روح را طهارت و نشاط مى‏بخشد؛ فواید بهداشتى و جسمانى نیز براى بدن دارد، كه به برخى از آنها اشاره مى‏كنیم:

هر كدام از غسل‏ها فلسفه و علت خاصى دارد، مثلًا: در مورد غسل جمعه و غسل عیدهاى مختلف، یكى از علت‏ها این است كه چون در روزهاى جمعه و أعیاد اسلامى برخى اجتماعات برپا مى‏شود؛ مثل نماز جمعه و نماز عید و ... و مردم از جاهاى دور و نزدیك در یك جا دورهم جمع مى‏شوند؛ غسل موجب پاكیزگى مى‏شود و بهداشت جسم و محیط را تأمین مى‏كند و از طرفى بوى عرق و ... را از بین مى‏برد و انس بین افراد بیشتر مى‏گردد.

برخى از پزشكان و صاحب‏نظران در مورد غسل جنابت فوایدى ذكر كرده‏اند، از جمله:

1. غسل باعث نشاط بخشیدن به بدن و ورزیده شدن آن از طریق تحریك پایانه‏هاى عصبى موجود در پوست مى‏گردد.

2. غسل موجب احتقان خون در پوست و دستگاه تناسلى و دفع خون‏هاى جمع شده در این قسمت‏ها به سایر قسمت‏هاى بدن به ویژه قلب و مغز مى‏شود.

3. عمل غسل یك فعالیت عضلانى است كه موجب نشاط قلب و حس جریان خون در بدن، و ورزش عضلات ارادى بدن است.

4. غسل، سلامتى پوست را تأمین مى‏كند تا بهتر به وظایف متعدد خود عمل نماید كه از مهم‏ترین آنها انتقال احساسات و تنظیم دماى بدن و حفظ سلامتى است.

آثار و فوایدى كه براى غسل شمرده شد علت منحصر و تامه براى غسل نیست. بلكه ممكن است مصالح و مفاسد دیگرى مثل مسائل معنوى و اجتماعى هم مورد نظر شارع بوده است. و آیندگان نكات علمى و دقیق‏ترى از این عمل عبادى كشف كنند

5. زدودن سلول‏هاى مرده، مواد چربى زائد و گرد و غبار و سایر آلودگى‏ها از پوست از دیگر فوائد غسل مى‏باشد.

6. در روایت آمده كه در زمان جنابت، منى از تمام بدن بیرون مى‏آید و از این رو لازم است، تمام بدن شسته شود. (بحارالانوار، ج 81، ص 21)

دانشمندان امروز به این نتیجه رسیده‏اند كه خارج شدن منى از انسان، یك عمل موضعى نیست (مانند بول و سایر زواید)؛ بدلیل اینكه اثر آن در تمام بدن آشكار مى‏گردد و تمام سلول‏هاى تن به دنبال خروج آن در یك حالت سستى مخصوص فرو مى‏روند.

7. برخى در مورد ترتیب غسل (سر و گردن، سمت راست و سمت چپ) نیز نكات بهداشتى و جسمانى ذكر كرده‏اند، از جمله:

وقتى انسان با آب سرد مشغول به شستن یك عضو شد درجه حرارت در اعضاى بدن مختلف مى‏گردد؛ در نتیجه گردش خون به آن سمت شدید مى‏شود و به دنبال آن عمل حیاتى دوران خون شدت پیدا مى‏كند. همانطور كه در وضو صورت مى‏گیرد حتى اگر با آب گرم هم انجام شود باز این فرایند جریان پیدا مى‏كند.

8. پوست انسان هم داراى تنفس است و قریب 2 میلیون منافذ جلدى روى پوست وجود دارد كه در اثر برخى رسوب‏ها این منفذها مسدود مى‏گردد؛ و تنفس پوست كه از لوازم سلامتى و حیات است قطع و یا كم مى‏شود؛ و در اثر غسل این روزنه‏ها باز و حیات و نشاط به آن بر مى‏گردد، و فایده‏هاى بهداشتى دیگر كه در كتب مربوطه به آن اشاره كرده‏اند.

در اینجا ذکر چند نكته لازم به ذكر است كه:

غسل یك عبادت است كه مقدمه‏ى نماز قرار مى‏گیرد و پایین آوردن آن در حد یك عمل بهداشتى صحیح به نظر نمى‏رسد، هر چند كه آثار بهداشتى این دستور الهى بر كسى پوشیده نیست.

آثار و فوایدى كه براى غسل شمرده شد علت منحصر و تامه براى غسل نیست. بلكه ممكن است مصالح و مفاسد دیگرى مثل مسائل معنوى و اجتماعى هم مورد نظر شارع بوده است. و آیندگان نكات علمى و دقیق‏ترى از این عمل عبادى كشف كنند.

برخى از این آثار بهداشتى كه از شستشوى بدن حاصل مى‏شود، با شستشوى ساده بدن (بدون نیت و شرایط غسل) نیز حاصل مى‏شود، پس معلوم مى‏شود كه این آثار، هدف اصلى شارع مقدس اسلام نبوده است، بلكه حداكثر مى‏توان گفت: در دستور غسل برخى از این آثار نیز لحاظ شده است.

و در پایان این مقاله دو پرسش و پاسخ را در این رابطه مطرح می کنیم:

سوال: لطفاً غسل‌های واجب را بیان كنید؟

جواب: غسل‌های واجب هفت تا می‌باشد: 1) غسل جنابت 2) غسل حیض 3) غسل نفاس 4) غسل استحاضه 5) غسل مس میت 6) غسل میت 7) غسلی كه به واسطه‌ی نذر و قسم و مانند اینها بر انسان واجب می‌شود. (توضیح المسائل دوازده مرجع، ج1، ص221)

سوال: آیا غسل همانند وضو، ترتیبی و ارتماسی دارد؟ اگر جواب مثبت است شیوه‌ی آنها را بیان فرمائید؟

جواب: بلی ـ در غسل هم همانند وضو، می‌شود به دو شیوه‌ی ترتیبی و ارتماسی، طهارت را حاصل كرد. اما در غسل ترتیبی باید به نیت غسل، اول سر و گردن را، بعد طرف راست، بعد طرف چپ بدن را باید شست. در غسل ارتماسی باز هم به نیت غسل، باید تمام بدن را به تدریج یا دفعتاً در آب فرو برد. (توضیح المسائل دوازده مرجع، ج1، م 360 و361 و367)

فرآوری: آمنه اسفندیاری

بخش احکام اسلامی تبیان


منابع:

سایت اندیشه قم

کتاب پرسش و پاسخهای قرآنی ج5ـ محمد علی رضایی اصفهانی

شستشوی بدن، قبل از غسل واجب است؟

شستشوی بدن، قبل از غسل واجب است؟

دوش غسل
سئوال: آیا واجب است كه قبل از غسل بدن شسته شود؟ و اگر انسان قبل از غسل بدن خود را شست آیا باید حتماً صبر كند تا بدنش كاملاً خشك شود بعد غسل كند؟

جواب: قبل از غسل بدن باید پاك باشد بنابراین اگر بدن پاك است لازم به شستن نیست و غسل را با شستن سر و گردن شروع می‌نماید. و اگر بدن نجس است ابتدا باید بدن را تطهیر نماید و سپس غسل كند و خشك كردن بدن قبل از غسل لازم نیست. (ر.ک توضیح المسائل امام خمینی(ره)، م372 و استفتائات جدید امام خمینی(ره)، ج1، س128)

 

سئوال: لطفاً این جمله را توضیح دهید: «اگر یقین كند وقت نماز شده و نیت غسل واجب كند بعد معلوم شود كه پیش از وقت غسل كرده» آیا غسل او صحیح است؟

جواب: انجام غسل جنابت قبل از وقت نماز، مستحب است و پس از رسیدن وقت نماز چون نماز واجب می‌شود غسل و طهارت بدن هم كه از شروط نماز است واجب می‌شود. بنابراین قبل از وقت نماز نباید نیت غسل واجب نمایید. اما اگر یقین كردید كه وقت نماز شده و نیت غسل واجب نمودید، بعد معلوم شد كه هنوز وقت نماز نشده، غسل او صحیح است. (ر.ک توضیح المسائل دوازده مرجع، ج1، م357 و359)

 

سئوال: آیا در غسل جنابت باید آب را از بالا به پایین باشد؟ در صورت مثبت بودن غسل‌های قبلی چه حكمی پیدا می‌كند؟

جواب: به نظر حضرت آیة الله بهجت ره بنابر احتیاط واجب باید هر عضو از بالا به پایین شسته شود. لكن چون مسأله بنابر احتیاط است می‌توانید در خصوص آن به مرجع دیگری كه شستن از بالا را واجب نمی‌داند مراجعه نمایید و در این صورت غسل‌های قبلی هم نیاز به اعاده ندارد. (ر.ک توضیح المسائل دوازده مرجع، ج1، م361)

 

سئوال: با غسل جنابت قبل از وقت آیا می‌توان نماز واجب خواند؟

جواب: اگر پس از غسل كارهایی كه وضو را باطل می‌كند انجام نداده باشید با همان غسل جنابت می‌توان نمازواجب را هم خواند. (ر.ک توضیح المسائل دوازده مرجع، ج1، م358 و359)

 

سئوال: در غسل ارتماسی و ترتیبی آیا لازم است قبل از غسل تمام بدن پاك باشد؟

جواب: در غسل ارتماسی باید تمام بدن پاك باشد ولی در غسل ترتیبی پاك بودن تمام بدن لازم نیست. و اگر هر قسمتی را پیش از غسل دادن آن قسمت آب بكشد كافی است. (ر.ک توضیح المسائل امام خمینی(ره)، م372 )

سئوال: در غسل آیا لازم است ظواهر بدن شسته شود؟ در مورد بواطن بدن مثل توی گوش یا توی بینی و یا سوراخ جای گوشواره چه می‌فرمائید؟

جواب: بله در غسل شستن ظواهر بدن لازم است و شستن بواطن بدن (جاهایی از بدن كه دیده نمی‌شود) مثل توی گوش یا بینی واجب نیست. اما در موارد سوراخ جای گوشواره باید گفت كه اگر این سوراخ بقدری گشاد باشد كه داخل آن دیده شود، باید آن را شست و اگر دیده نمی‌شود شستن داخل آن لازم نیست. اما جایی كه مكلف شك نماید كه فلان عضو آیا از ظاهر بدن است یا از باطن آن، شستن آن لازم نیست، ولی احتیاط در شستن است. (ر.ک توضیح المسائل دوازده مرجع، ج1، م374 و376)

بخش احکام اسلامی تبیان


منبع: سایت اندیشه قم

اعمال شب و روز ماه رمضان

عکس ماه رمضان

و آن بر چهار بخش است،بخش اوّل:اعمالى که در هر شب و هر روز این ماه بجا آورده شود.سیّد ابن طاووس از امام صادق و موسى بن جعفر علیهم السّلام روایت کرده که فرمودند:در ماه رمضان از اوّل آن تا آخر آن پس از هر فریضه بخوان:

دعای اللهم ارزقنی حج بیتک الحرام

خدایا زیارت خانه محرّمت را در امسال و در هر سال نصیبم کن،تا زمانى‏که زنده‏ام دارى در آسانى‏ تندرستى و گشادگى روزى،و محرومم نکن مرا از آن اماکن گرامى،و مشاهد شریف خیز و زیارت قبر پیامبرت که درود تو بر او و بر خاندانش باد،و در تمام حاجات دنیا و آخرت یاور من باش‏ خدایا از تو درخواست مى‏کنم در آنچه که حکم مى‏کنى و مقدّر مى‏نمایى،از فرمان حتمى در شب قدر،از حکمى که برگشت داده نمى‏شود، و به حکم دیگر تبدیل نمى‏گردد،اینکه مرا در شمار زائران خانه محترمت بنویسى،آن زائرانى که پاک و خالصانه است زیارتشان و پذیرفته است تلاششان‏ و آمرزیده است گناهشان،و نابود شده است بدیهایشان،و قرار ده در آنچه حکم مى‏کنى،و مقدّر مى‏نماى اینکه عمرم را طولانى سازى‏ و روزى‏ام را فراوان کنى،و امانت و قرضم را ادا نمایى،دعایم را اجابت کن اى پروردگار جهانیان
و پس از نمازهاى واجب بخوان:
دعای ماه رمضان - دعای یا علی یا عظیم یا غفور یا رحیم
اى بلندمرتبه،اى بزرگ،اى آمرزنده،اى مهربان،تویى پروردگار بزرگى که چیزى همانندش‏ نیست،و اوست شنواى بینا،و این ماهى است که به آن عظمت و کرامت و شرافت بخشیدى و بر سایر ماهها برترى دادى،و ماهى است که روزه‏اش را بر ما واجب نمودى،و آن ماه مرضان است که قرآن را در آن فرود آوردى،براى هدایت مردم و بیان دلایل روشن از هدایت و تمیز حق از باطل،و شب قدر را در آن قرار دادى،و آن را از هزار ماه بهتر ساختى،اى صاحب منت که بر تو منّتى گذاشته نشود،بر من به آزادى از آتش منّت نه،در جمع آنان‏که بر آنها منّت نهى،و وارد بهشتم گردان اى مربان‏ترین مهربانان.
شیخ کفعمى در«مصباح»و«بلد الامین»و شیخ شهید در مجموعه خود از حضرت رسول صلّى اللّه و علیه و آله روایت کرده‏اند که آن‏ حضرت فرمود:هرکه این دعا را در ماه رمضان،پس از هر نماز واجب بخواند،حق تعالى گناهان او را تا روز قیامت‏ بیامرزد.و آن دعا این است:
دعای اللهم ادخل علی اهل القبور السرور
خدایا دل اهل قبور را شاد کن،خدایا هر تهیدستى را بى‏نیاز کن،خدایا هر گرسنه‏اى را سیر کن، خدایا هر برهنه‏اى را بپوشان،خدایا قرض هر بدهکارى را ادا کن.خدایا غم هر غمزده‏اى را برطرف کن، خدایا هر غریبى را به وطن بازگردان،خدایا هر اسیرى را آزاد فرما،خدایا هر فسادى را در کار مسلمانان اصلاح گردان، خدایا هر بیمارى را درمان ده،خدایا راه تهیدستى ما را با توانگریت ببند،خدایا بدحالى ما را به خوبى حال خود تغییر ده، خدایا وام ما را بپرداز،و ما را از تهیدستى بى‏نیاز کن،همانا تو بر هرچیز توانایى.

منبع :bahr.ir

erfan.ir

مطالب بیشتر...

درباره ما

با سلام خدمت شما بازديدكننده گرامي ، به وبسایت هيئت جوانان حضرت علي اکبر(ع) شهرک فرارت (شهرستان شهریار) خوش آمديد.
شماره پیامک هیئت:10009122204665

لوگوی هئیت جوانان حضرت علی اکبر(ع) شهر وحیدیه شهرک فرارت

پیوندها

شماره حساب هیئت

شماره حساب بانک تجارت

شماره حساب: 190068331 بانک تجارت
نام صاحب حساب: هیئت جوانان حضرت علی اکبر(ع)فرارت
سیستم واریزی شبا:

IR410180000000000190068331
نام شعبه: شعبه شهرقدس
کد شعبه:782

شماره حساب بانک ملت

شماره حساب: 4265231230بانک ملت
نام صاحب حساب: هیئت جوانان حضرت علی اکبر(ع)فرارت
سیستم واریزی شبا:

IR34012001000000494856265
نام شعبه: شعبه اندیشه
کد شعبه:88225

شماره حساب بانک ملی

شماره حساب: 0340958864003بانک ملی
نام صاحب حساب: هیئت جوانان حضرت علی اکبر(ع)فرارت
سیستم واریزی شبا:

IR34012001000000494856265
نام شعبه: شعبه آموزش و پرورش شهرستان شهریار

کد شعبه:2355